Telefoon van de overledene

Gepubliceerd op: 08-07-2020

Bijna iedereen is wel in het bezit van een telefoon. Na overlijden wordt het telefoonabonnement vaak zo snel mogelijk opgezegd. Logisch, tenslotte lopen de abonnementskosten gewoon door. Soms is het echter handiger om toch nog heel even te wachten (of het abonnement om te zetten in een prepaid) …

Voicemail en verificatiecode
Het kan namelijk heel fijn zijn om gewoon nog eens het nummer te bellen en de stem op de voice-mail te horen. Of de welkomstboodschap van de voicemail zelfs te bewaren. Ook kunnen er na de uitvaart nog berichtjes van mensen binnenkomen die nog niet op de hoogte zijn van het overlijden, of volgt er vanuit een bedrijf een sms-verificatiecode die je nodig hebt als je diensten wilt opzeggen.

Whatsapp
Als WhatsApp 45 dagen geen activiteit waarneemt op het telefoonnummer wordt het account op ‘inactief’ gezet en verdwijnen naam, profielfoto en info. Als het account na deze periode gebruikt wordt zijn de gegevens weer zichtbaar. Maar als je het telefoonnummer opzegt, dan wordt het na verloop van tijd door de provider opnieuw uitgegeven aan iemand anders. Op dat moment verdwijnen alle WhatsAppjes, niet alleen van de telefoon van de overledene maar ook uit jouw eigen berichten!

Gratis Whappbook
Een goede tip is om via de site Whappbook.com een e-book met whatsapp-berichten, foto’s en emoji’s te maken. Het e-book is gratis te downloaden in pdf-formaat. M aar tegen een kleine vergoeding kunnen de berichtjes ook in een fysiek boekje afgedrukt worden. Een dierbare herinnering!

Code
Is de toestelcode niet bekend, dan zou een oplossing kunnen zijn om het Simkaartje even in je eigen telefoon te stoppen. Het telefoonnummer is gekoppeld aan het Simkaartje, weet je deze pincode niet dan is dit te herstellen met de PUK-code, vaak te vinden bij het abonnement of op het originele houdertje van de Simkaart. In noodgevallen zijn er gespecialiseerde bedrijven die kunnen proberen de codes te achterhalen.

Opzeggen
Het opzeggen van het telefoonabonnement is over het algemeen vrij eenvoudig en kosteloos. Via de website van de meeste providers of per post kunnen de gegevens doorgegeven worden. Een akte van overlijden meesturen wordt meestal wel gevraagd. Is er een toestelverzekering afgesloten denk er dan om dat dit bij de verzekeringsmaatschappij opgezegd moet worden. Vaak mag het mobiele toestel gehouden worden.

 

Ik hoop u door dit blog weer een stukje wijzer geworden bent. Heeft u (andere) vragen rondom uitvaart? Stel ze gerust!
Via e-mail; info@brendatijmesuitvaart.nl of via whatsapp/telefoon 06-44008867.

 

Heeft u een vraag of opmerking over mijn blog? Laat het mij weten! Via het contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten, dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op.